Chapter 8 : Beskal Merlip

"Mana nk dptkn beskal ni!!!!!"

Note: 1st time aku menulis dlm blog ni. Setelah dipaksa oleh Am. Harap boleh fahamlah ea...

Ceritanya begini,

Ni yang buat hati tak senang ni. Tido tak basah, mandi tak lena. Kepala asik memikir mana nk cari beskal ni... Sejak balik dari Royal Belum asyik survey je..

Am ngan Ibnu dah ada beskal masing-masing. Hampir siap la, beskal dorang canggih-canggih tinggal aku sorang je yang takde nak prep apa-apa ni.

Tengoklah beskal dorang ni,

Gambar 15: Beskal Am
Gambar 16: Beskal Ibnu

So tanggal 10 Oktober, setelah survey beberapa minggu, aku nekad pergi ke kedai basikal terpakai dari Jepon yang terletak di Sabak Bernam. Dari Semenyih jam 1 tengahari...

"Sempat ke nak sampai sana... buat sampai sana tutup kang...cam maner?", tanya isteri aku.

"Sempat je... ada rezeki, dapatlah kita... kalo tak dapat....kita dapat makan Mentarang bakar je lah...", jawab aku... hahaha


Perjalanan memakan masa 2 jam 30 minit untuk sampai ke pekan Sabak Bernam. Sampai pulak mencari kedai, cari dalam Waze dan Maps takde. Macam maner ni... pengsan... Tanya lah orang sekeliling.

"Kata orang malu bertanya sesat jalan... tanya bangla apa pon tak boleh!", hahaha

Akhir dapatlah aku sampai ke kedai basikal terpakai dari Jepun ni. Belek punye belek aku sambar satu basikal. Memang merlip-merlip bak kata Ibnu. Hahaha.

Mulanye masa survey kat fb page tak nampak yang merlip ni. Cuma nampak yang hijau je. Tapi bila nampak yang merlip ni... hati ku telah berubah...

Gambar 17: Beskal hijau yang aku survey mula-mula

Ni lah beskal yang merlip-merlip tu. Nak kata pandai sangat tentang beskal ni takdelah sangat. Zero-zero... hahah... Tapi belek-belek rasanye ok kot? Boleh lah nak jalan jauh. Dengan harga RM280 aku dapatlah sejibik beskal. Adalah sikit yang kene tukar. Brother kedai tu cakap;-

1. Tukar tayar lebar sikit
2. Pasang rack belakang
3. Pasang mudguard depan dan belakang
4. Tukar seat henjut (ada spring)
5. Tukar rantai

Macam banyak je kan nak kena buat???

Gambar 18: Brand apa ntah...dh tak nmpk...yg aku tahu...gear dia ada tulis shimano tourney...nmpk agak oldskol...tak kisahlah...boleh pakai lg tu...

Gambar 19: Saiz rim 700

Nasib baik la bawak 4-wheel. Senang, masuk kan je kat belakang. Tak yah nak bukak-bukak... Hehehe. Dah dapat beskal terus gerak balik. Cuma singgah di kedai Abang Din Mentarang Bakar je. Ambik setengah kilo, kita bakar je. Hahaha. Buat upah isteri yang meneman ni kan? kan? kan?

Gambar 20 : Ini lah beskal merlip tu. Banyak lagi nak kene tambah

Alhamdulillah. Dapat jugak aku beskal nak gi Laos ni. Sampai rumah, aku tak duduk diam. Ada lagi projek nak buat untuk beskal tu...

Soooo...nantikan episod seterusnya ea?


Comments

Popular Posts