Chapter 11: Problem and Solution "Merlip Edition"


Macam mana nk buat ni ???

*Nota dan sedikit makluman...

  1. untuk pengetahuan umum, beskal merlip mempunyai size tayar depan 700x23c dan belakang 700x28c dan frame yg sesuai utk tayar 700c sahaja. berkelajuan 7x1 speed dan handle bar jenis straight mcm fixie.
  2. last aku beli beskal masa sekolah agama darjah 3 rasanye, baru siap modified dgn sport rim dan cat baru. first day bawak ke sekolah, dh hilang...menangis aku depan pagar sekolah, pengalaman yg cukup pahit n masam.



Gambar 26: Bicycle parts
sumber - google

Kita sambung Chapter 8 yg aritu.

Keesokkan harinya setelah mndapatkan beskal merlip.
2 3 hari sblm tu aku dh selongkar stor kat rumah aku, mcm2 harta karun ada dlm tu, ape yg aku jumpe mmg best la, aku jumpe tayar ngan rim size 26 dan sepasang v brake shimano deore xt. bau kedai lg, dalam kotak ea...

dlm kepala otak aku, best ni dpt masukkan kat beskal aku nanti ni. urmmmmmmm thorbaikkk...

barang2 yg aku jumpe tu semuanya abg ipar aku punye, die dh lama tgglkan brg2 tu kat rumah yg aku duduk sekarng ni. aku dh mintak izin tawww, 

die kata pakailah, dh lama sgt terperap dlm stor, hampir 2 thn rasanye. abg ipar aku ni pon peminat mountain bike tegar gaks.hehehe...cantik lah tu ...

tu yg keluar idea nk convert tayar size 26 ngan v brake tu...
rupe2nye bkn senang nk convert. 
first thing yg aku buat adalah pasang v brake, 
aku blaja slow2, 
payah gaks mula2 sebab aku ni mmg noob pasal beskal2 ni. tapi berjaya jugaklah. 
next, aku cube nk masukkn tayar 26. 

'Problem'
barulah muncul masalah yg mnyebabkan aku tak senang utk duduk, berdiri dan berlari
brek aku tak smpai, pad brek tu ngam2 kat tayar. sepatutnye pad tu kene kat rim. cam mna ni??? 


Gambar 27: V brake yg tak sampai

so, utk mencari solution utk masalah yg aku hadapi tu, aku g tanya pakar2 kedai beskal, jawapan yg aku dapat, tak mnyakinkan aku sgt, semua geleng kepala, cam mna ni??? esoknye aku cuba lg, kali ni aku pergi ke kedai uncle sblh JPJ bangi tu, apa yg aku mintak, die kata boleh,..pelik aku ni, boleh ke, cam mna? guna brake kapit ni. nmpk mcm mmberansangkn,

tapi .....................................masalah lain plak yg dtg.


Gambar 28: U brake (aku cakaplah) ataupon bmx brake
ataupon brake kapit uncle tu ckp.
Gambar 29: klo aku pakai brek kapit tu, tiang yg dekat fork tu aku kene potong...barulah boleh ngam...takkan smpi kene potong kot...
"ibnu n am kata, musti ada cara tu muz" 

Otak aku tersgt buntu memikirkan bagaimana caranye aku nk masukkan tayar size 26 kat beskal aku...

Sebab2 kenapa aku nk pakai size 26 tu :-

  1. barang2 dah ada, baru lg tu. (terima kasih along)
  2. geng2 lain semua pon pakai tayar size 26, senang klo aku kehabisan spare part, aku boleh mintak dorang je, kan am dan ibnu.heheheh   (klo aku pakai 700c, habis spare part, masaklah aku nt.)
  3. rim 700c tu dah bengkok n gelong2 dan tak boleh pakai tayar lebar lebih dr 28c, mmg sagat kat frame.


'Solution'  
Di sebabkan tak banyak pilihan dan mencari solution yg boleh menjimatkan cost...aku ambik keputusan untuk potong dan wielding balik tapak brake tu...cuma berubah tempat je...aku alihkan kebawah skit dlm 1 setengah inci dgn cost RM20. nekad jelah...kita buat die kan...hihihi

Terima kasih di ucapkan kepada brother kedai wielding beranang sbb melayan kerenah yg bukan2 ni...hihihi...

kat bawah ni adalah process2 yg dilakukan...


Gambar 30: memotong dan menampal bahagian depan


Gambar 31: kerja2 melaras
Gambar 32: memasang dan menampal bahagian belakang
Gambar 33: Terima kasih kepada Crew2 kayuh sensation yg bnyk menolong utk settingkan beskal merlip

Gambar 34: kerja2 mengecat utk bahagian wielding utk mngelakkn berlakunye process pengkaratan
habis compang camping jadinye...hehehe (buat sendirilah katakn)

Alhamdullilah, berjaya gaks projek aku ni...kite tgk apa yg terjadi kat chapter selepas ni...

“Most of the important things in the world have been accomplished by people who have kept on trying when there seemed to be no hope at all.”– Dale Carnegie

Comments

Popular Posts