Chapter 13: Somban ke Semonyih

Hari ni aku gerak daripada Seremban ke Semenyih. Semalam cadang nak naik kereta, bila pikir-pikir balik baik aku terus berbasikal. Tanpa berlengah, aku packing barang terus load atas basikal.

"Aik? Tayar belakang kempis pulak lepas letak barang."

Aku capai pump tayar brand Beto yang baru dibeli dan pantas menambahkan angin pada tayar belakang basikal. Nak tambah angin lebih-lebih takut jugak sebab tak pasti berapa pressure tiub basikal ni boleh tampung termasuk berat beban.

Setelah semua selesai dan tiada keraguan, aku memulakan perjalanan dengan lafaz bismillah tepat jam 11.15 pagi. Waktu kereta tak berapa nak banyak. Aku ikut jalan lama Mantin - Beranang - Rinching - Semenyih. Selama ini aku ingat tak banyak naik bukit. Tapi 'bak datang' mau krem kaki nak menyampai ke Semenyih. Bukit canak mintak 'nyawa'.

Layan punya layan, akhirnya aku sampai juga ke rumah Mustakim Sedek pada jam 2.15 petang. Berapa jarak usah ditanya aku takda Pedometer. Tempoh berkayuh daripada Seremban ke Semenyih lebih kurang 3 jam.

"Salam bang Zainal, saya tido rumah Mus je malam ni."

Balas aku pada Abang Zainal. Keesokan harinya kami rancang untuk tumpang trak beliau daripada Balakong untuk ke Ipoh. Alang-alang ada yang nak ke sana dan sudi tumpangkan kami.

Bermalam di rumah Mus bukan sekadar melepak lepaskan lelah berkayuh. Mus perlu menyiapkan basikalnya lagi. Misi kali ini ialah menukar Pannier Rack yang lebih 'gagah', di kedai basikal Kayuh Sensation yang terletak di Taman Pelangi, Semenyih.

Dunia kecik punya pasal, aku bertemu kembali dengan sorang brader ni yang pernah bekerja di Roda Link Bangsar suatu masa dahulu, Hamdan! Selamat bertemu kembali, panjang umur kita jumpa lagi sekali bro!


Comments

Popular Posts