Chapter 2: Tukar Route

Seperti yang telah diketahui, rancangan perjalanan asal kembara berbasikal ini adalah ke Chiang Mai. Bermula daripada Ipoh, menuju ke Bukit Kayu Hitam, kemudian ke Hadyai - Bangkok dan tamat di Chiang Mai. Membayangkan cabaran 1000 selekoh disana, akhirnya Ibnu membuat keputusan menukar laluan. Bersyukur aku dapat melepaskan diri daripada mengharungi liku-liku sukar tersebut.

Pertemuan kali ke-2 aku bersama Ibnu adalah pada tarikh keberangkatan aku bersama Mustakim Sedek, Jefri Anuar dan Syed Nuaim ke Pulau Banding, Tasik Temenggor. Di pertengahan perjalanan kami singgah sebentar di Ipoh untuk bertemu dengan Ibnu.

Ibnu: Am, apa kata kita tukar route pergi ke Laos? Nak elak jalan bukit 1000 selekoh, alang-alang boleh cover terus dua negara, Thailand dan Laos.
Am: Cantik jugak tu! Kita kayuh sampai sempadan pun dah cukup. Kat mana kita nak masuk nanti?
Ibnu: Vientiane.
Am: Terpulanglah. Am boleh jer.

Bersungguh aku bersetuju meskipun tak buat sebarang kajian. Jarak route baru ni pun aku tak tau.

Ibnu: Korang tak nak join ke? Jom lah.
Syed: Boleh jugak tu. Menarik!
Am: Jepp memang tak boleh lah Am rasa. Bini mengandung tu.
Jepp: Hehehe. Mus?
Mus: Aku rasa macam boleh je. Nanti aku tanya bini aku. Kalau dia ON, nak jugak buat kerja gila ni.

Alhamdulillah. Maka dengan ini secara tidak langsung daripada rancangan asal kayuh berdua, kumpulan kami telah membesar kepada kekuatan 4 orang. Aku, Ibnu, Mus dan Syed. Kepada yang telah berumah-tangga perlu lah meminta izin pasangan masing-masing bagi mendapatkan lesen.

Gambar 2: Route baru kami

Comments

Popular Posts